Δευτέρα, 21 Οκτωβρίου 2013

Είν' αρρώστια τα τραγούδια...


Ο Σταύρος Ξαρχάκος είναι ένα ς από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες. Δεν θα μιλήσω για την ζωή του ή για την σταδιοδρομία του, ποτέ άλλωστε δεν το έκανα σε κανένα αφιέρωμα. Σημασία έχουν τα τραγούδια.... γιατί ''είν΄ αρρώστια τα τραγούδια...''

Πατήστε πάνω στους τίτλους για να τα ακούσετε ή πατήστε ΕΔΩ για να ακούσετε την λίστα αναπαραγωγής.


Άπονη ζωή δεν θέλαμε παλάτια κι αστέρια, να μας χάριζες. Μια μπουκιά ψωμί για μας τα ορφανά περιστέρια, ας χαλάλιζες. Μας έδειρε ο βοριάς, μας ήπιε η βροχή το αίμα της καρδιάς, γιατί είμαστε φτωχοί.


Αυτόν τον κόσμο τον καλό σ’ εμάς τον παραδώσανε, βρε τρέχα φίλε μου τρέχα φίλε μου και μη και μη και μη βαριά το παίρνεις.Αυτόν τον κόσμο τον καλό, άλλοι τον καρτεράνε, βρε σκέψου φίλε μου,σκέψου φίλε μου, την ώρα την ώρα την ώρα που θα φεύγεις.

Έβαλε ο Θεός σημάδι, παλικάρι στα Σφακιά κι ο πατέρας του στον Άδη, άκουσε μια τουφεκιά.
Της γενιάς μου βασιλιά, μην κατέβεις τα σκαλιά.Πιες αθάνατο νερό, να νικήσεις τον καιρό.

Ήτανε μια φορά μάτια μου κι έναν καιρό, μια όμορφη κυρά αρχόντισσα να σε χαρώ. Μια μικροπαντρεμένη κόρη ξανθή, τον κύρη της προσμένει βράδυ πρωί. Ένα Σαββάτο βράδυ καλέ μια Κυριακή, τον ήλιο το φεγγάρι, καλέ, παρακαλεί. Ήλιε μου φώτισέ τον φεγγάρι μου, πάνε και μίλησέ του για χάρη μου.


Για χατίρι σου ξημερώνει, βγαίνει η πούλια, βγαίνει ο αυγερινός, γοργοφτέρουγο χελιδόνι, ντύνεται γαλάζια ο ουρανός. Τα πουλιά ταξίδεψαν στο καλό κι έμεινα να σ’ αγαπώ, καθώς ο γλάρος δε μακραίνει απ’ το γιαλό.

433

Δεν έχει αρχή δάκρυα βροχή. Τέλος δεν έχει ο ουρανός. Ποιος θα βρεθεί, βαριά η ψυχή. Να μου το πει, πού θα σταθώ. Να σου το πω, γιατί να φύγεις. Για ένα φιλί, δεν έχει αρχή. Τέλος δεν έχει μου ο καημός. Πόνος πικρός, κόσμος μικρός. Για ένα φιλί, πικρό φιλί. Δάκρυα βροχή, γιατί να φύγεις.
(κόβω φλέβες με το βλέμμα σου Κούρκουλε...)


Μα συ βαθιά στην κόλαση, την αλυσίδα σπάσε κι αν με τραβήξεις δίπλα σου, ευλογημένος να ‘σαι. Καίγομαι καίγομαι ρίξε κι άλλο λάδι στη φωτιά, πνίγομαι πνίγομαι, πέτα με σε θάλασσα βαθιά.

Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα, μου τα ‘πες με το πρώτο σου το γάλα. Μα τώρα που ξυπνήσανε τα φίδια, εσύ φοράς τα αρχαία σου στολίδια και δε δακρύζεις ποτέ σου μάνα μου Ελλάς, που τα παιδιά σου σκλάβους ξεπουλάς.

Χόρεψε Μπουρνοβαλιά μου, να σου στείλω τα φιλιά μου. Χόρεψε αγαπούλα μου, παραμύθι πούλα μου.


Με τι καρδιά τα μάτια σου ν’ αφήσω. Με τι καρδιά τον κόσμο ν’ αρνηθώ, σε σκοτεινό γεφύρι θα καθίσω, σε σκοτεινό ποτάμι θα σταθώ. Δώσ’ μου φωτιά τη νύχτα μου να σβήσω. Δώσ’ μου φωτιά στον ήλιο να βρεθώ. 
(Παπαμιχαήλ εδώ είσαι τεράστιος)


Στα μάτια παίζει τ’ άστρο της αυγής, ο ήλιος πλένει τ’ όνειρο της γης, πλατύ ποτάμι η αγάπη και βαθύ, κουράστηκε και πάει να κοιμηθεί. Για ποιο ταξίδι κίνησες να πας, να με θυμάσαι και να μ΄ αγαπάς, σου κλέβει η ανατολή μικρό φιλί.


Όνειρο δεμένο στο μουράγιο, πόρτα μου κλεισμένη στο νοτιά, έκανα τον πόνο μου κουράγιο, στην αγάπη μου έβαλα φωτιά.


Τάχα τι να ζήλεψαν στα χλωμά σου μάτια
που γιομαν τ' απόβραδο γλύκα πρωινή
ήρθαν και βασίλεψαν τα βαθιά σου μάτια
κάποιο Σαββατόβραδο στην Καισαριανή

Στα χέρια σου μεγάλωσαν και πόνεσαν και μάλωσαν
άνδρες μ' ολοκάθαρη ματιά
Ψηλά κυπαρισσόπουλα, χαρά στα κοριτσόπουλα
που 'χουν κι αγκαλιάζουν τη φωτιά

Γειτονιά, ο δρόμος σου στενός
παγωνιά και γκρίζος ουρανός
μαύρη ζωή, βράδυ πρωί
για συντροφιά μια συννεφιά
υπομονή, υπομονή, υπομονή
Κάντε υπομονή
κι ο ουρανός θα γίνει πιο γαλανός


αγάπες μού πήρανε.
Αγάπες και κλαίνε,
ποια μοίρα τις μοίρανε;

Του ήλιου σβήστηκε το φως
εχάθη το φεγγάρι
και πάει το παλικάρι
καημός και πόθος μου κρυφός
(τα σέβη μου κ. σκηνοθέτα...)


Σου `φερα νερό στις χούφτες
για να πιεις, να ξεδιψάσεις
που ν’ τ’ αχείλι σου πικρό
Κι ως ξεδίψασε η καρδιά σου
βιάστηκες να προσπεράσεις
Τόση πίκρα, τόση δίψα, τόσος πόνος
κι ούτε ένα ευχαριστώ

Καιρό είχα να σας κάνω αφιέρωμα. Ελπίζω να το απολαύσετε. Να απολαύσετε μια άλλη Ελλάδα. Την Ελλάδα της ελπίδας.
Ναι είστε όλοι καλά.

********

Μην ξεχνάτε να ψηφίζετε για τον 2ο Διαγωνισμό ΄΄Φωτογραφίζειν΄΄

19 σχόλια:

  1. "Κόβω φλέβες με το βλέμμα σου Κούρκουλε...".......Κι εγώ!! Κι εγώ!!! Πεθαίνω!!!
    Και Καρέζη.........Θεά!!!....... Αυτά είναι τραγούδια βρε άνθρωπε! Φιλάκια πολλά! :)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ωραιότατη αφιέρωση

    ευχαριστούμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εντάξει.. μου έφτιαξες τη βραδιά!!! :)) Ωραία εποχή και ωραία ακούσματα, αν και ήμουν μικρή!
    Φιλάκια και καλό βραδάκι!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ. Χαίρομαι που σου άρεσε.
      Φιλάκια.

      Διαγραφή
  4. πολυ ομορφο το αφιερωμα σου! οντως! σε μια εποχη που μας λειπει!
    να εισαι καλα και να εχεις μια ομορφη μερα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ω ναι....
    και με πετυχαίνεις που φτιάχνουμε μια λίστα με τραγούδια να τα περάσουμε σε στικάκι για το αυτοκίνητο.... που ήσουν τόσες μέρες μάτια μου; Μου έδωσες κι άλλες ιδεες να είσαι καλά....
    Φιλιά πολλά Μαρία μου
    Καλημέρα να έχεις :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ότι πρέπει για το αμάξι. Ταξιδιάρικα τραγούδια.
      Χαίρομαι που σε ενέμπνευσα.
      Φιλάκια.

      Διαγραφή
  6. θαυμάσιο αφιερωμα.. νασαι καλά!! Μαρία μου... τα λέμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πω πω τι ωραίο αφιέρωμα Μαρία μου!!!
    Τι υπέροχα κομμάτια!!!!!
    Να είσαι καλά!!!!!

    Πολλά φιλάκια:))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Υπέροχο αφιέρωμα!!
    Δυστυχώς δεν μπορώ να τα απολαύσω τώρα, αλλά τα σιγοψιθυρίζω...
    Να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καταπληκτικό το αφιέρωμα, μπράβο Μαρία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σας παρακαλώ πολύ να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες και οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν απο τα όρια της ευπρέπειας. Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις και greeklish, θα αποκλείονται. Ευχαριστώ.

τελευταία άρθρα