Τετάρτη, 23 Μαΐου 2012

Η γνώση δεν χαρίζεται, διεκδικείται.

Πολύς λόγος γίνεται τα τελευταία χρόνια για το θέμα της εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Κάνοντας μια επιφανειακή θεώρηση των πραγμάτων θα λέγαμε ότι οι μαθητές και φοιτητές, και μιλώ ως πρώην μαθήτρια και φοιτήτρια, στερούνται βασικών γνώσεων σε όλους τους τομείς. Αυτό οφείλετε σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα χωρίς τόλμη και φαντασία, που κινείται μέσα σε πολύ συντηρητικά πλαίσια μην αφήνοντας το περιθώριο ανάπτηξης του μυαλού του μαθητή/φοιτητή και της εξέλιξης του εκπαιδευτικού. 
Αυτά όμως έχουν ειπωθεί χιλιάδες φορές και χωρίς πράξεις η επανάληψή τους καταντά γραφική. 
Εγκλωβισμένοι λοιπόν στην ιδέα της ελλιπής παρεχόμενης παιδείας, χρησιμοποιούμε την στέρηση αυτή πολλές φορές ως πανάκεια της αποποίησης των ευθυνών μας. Όταν θες να πιάσεις ψάρια πρέπει να βρέξεις τα πόδια σου λέει η παροιμία, εφόσον δεν μπορείς να αγοράσεις. Γιατί αν περιμέναμε να αγοράσουμε όλοι κάτι που στην ουσία δεν υπάρχει θα μέναμε νηστικοί. 
Κάπως έτσι είναι και η μόρφωσή μας. Όταν ξέρουμε όλοι ότι το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα χωλαίνει, ίσως θα πρέπει να στραφούμε στον εαυτό μας και να αναζητήσουμε τις ευθύνες εκεί. Αυτό που θέλω να πω δηλαδή είναι ότι η μόρφωση πρέπει να είναι χρέος και καθήκον όλων μας και αφού ο κόσμος δεν φαίνεται να αλλάζει, ας τον αλλάξουμε εμείς. Με την εξάπλωση του διαδικτύου κυρίως, η αναζήτηση αυτή στις μέρες μας μπορεί να γίνει πολύ εύκολη. Το θέμα είναι όμως πως μπορείς να υποκινήσεις μια τέτοια συμπεριφορά. Πως μπορείς να πείσεις τον νέο, τον μαθητή, τον φοιτητή, να το ψάξει λιγάκι παραπέρα από τα σχολικά βιβλία;
Το πρόβλημα ξεκινά από τη αρχή. Όταν μεγαλώνουμε σε μια κοινωνία με το όνειρο του πανεπιστημίου και του διπλώματος, όταν η περηφάνια των γονιών περιορίζεται σε ένα χαρτί, όταν η φιλοσοφία γίνεται αποδεκτή στα πλαίσια μας Ακαδημίας και γενικά όταν η μόρφωση πάει πακέτο με μια ταμπέλα, καταλαβαίνουμε ότι τα πράγματα δεν αλλάζουν από την μια στιγμή στην άλλη. Αυτή ατελείωτη μάχη για μια θέση στο πανεπιστήμιο, έχει παραγκωνίσει παντελώς την πραγματική έννοια της μόρφωσης. Πως λοιπόν να τραβήξεις την προσοχή του κάθε νέου από κάτι τόσο ''ιδανικό''. Και εκεί είναι και η προσωπική ευθύνη που προανέφερα. Πρέπει από μόνος του ο καθείς να αναλογιστεί και ζυγίσει τις προτεραιότητες της ζωής του. Να αναζητήσει την αλήθεια. Γιατί εδώ που έχουμε φτάσει τελικά η γνώση δεν χαρίζεται, διεκδικείται.
Πολλές φορές μου έρχεται στο νου η φράση του Τσόρτσιλ που έλεγε ότι ''αν οι Έλληνες αποκτήσουν μόρφωση και ενότητα, αλίμονό μας''. Αναπτύσσοντας το σκεπτικό αυτό, θεωρώ ότι η έλλειψη της μόρφωσης είναι αυτή που μας έχει οδηγήσει στην διχόνοια. Η Ελληνική κοινωνία έχει χτιστεί πάνω σε λανθασμένα στερεότυπα, που είναι απόρροια της αμάθειας και της ημιμάθειας. Και τώρα που υποτίθεται ότι λογιζόμαστε πιο μορφωμένοι και έχοντας όλες τις πληροφορίες στα χέρια μας, τώρα περισσότερο από ποτέ φαινόμαστε πιο αμόρφωτοι και πιο αμαθείς. Γιατί ένας λαός που γνωρίζει καλά την ιστορία του, θα είναι ένας λαός που θα βαδίσει με σταθερά βήματα, απαγκιστρωμένος από προκαλύψεις και στερεότυπα. Και αυτό είναι ευθύνη και ανάγκη όλων μας όλοι μας θα πρέπει να το επιδιώξουμε. 
Να πω λοιπόν στα παιδιά που δίνουν πανελλαδικές καλή επιτυχία και επίσης ότι η ζωή δεν κερδίζεται πάντα με ένα πτυχίο. Ένα δίπλωμα μπορεί να είναι η αρχή αλλά δεν σου εξασφαλίζει την επιτυχία. Αγωνιστείτε να αποκτήσετε αυτά που δεν θα σας δοθούν. Απαιτήστε τα. Η ζωή κερδίζεται στο δρόμο και ο δρόμος είναι η αληθινή ζωή. Αρκεί να επιλέξουμε τον σωστό...και αυτό να μην συμβεί θα μας έχει μείνει τουλαχιστόν η διαδρομή.


8 σχόλια:

  1. Λοιπον..Συμφωνω μαζι σου...Μεχρι κεραιας...
    Για δυο λογους...!!
    1- Εκπαιδευση...
    Οι σχολες που θα "μπει" καποιος..Οπωσδηποτε και αναμφιβολα, ειναι επαγγελματικη εκπαιδευση..Στην οποια ο φοιτητης..Μαθαινει να κανει καποια δουλεια...!!
    Και μαλιστα, οχι με σωστο τροπο...Αλλα με τον τροπο, που συμφερει τους εργοδοτες...!!
    Δεν ειναι μορφωση..Και δεν θα ειναι ΠΟΥΘΕΝΑ στον κοσμο,μορφωση...!!

    2- ΜΟΡΦΩΣΗ...
    Ειναι η αναγκη, να απαντας στις ερωτησεις, που σου γεννοιωνται..Απο την παρατηρηση του περιβαλλοντος χωρου..Των εμβιων οντων, και του ανθρωπου...
    Και απο την αεναη ροπη του νου..Να ψαχνει τις αληθειες, και να σκεπτεται..Για ολα γυρω του...
    Οπως καταλαβες..Δυστυχως,δεν μπορει να μορφωθει καποιος...Που τρεχει καθημερινα,για το ψωμακι...!!
    Μονο αυτος που εχει λυσει τον βιοπορισμο του..Μπορει να εχει τετοιες αναζητησεις...!!
    Και μονο στην περιπτωση..Που η ανασφαλεια του ακρατου πλουτισμου...Δεν του εχει παρει το μυαλο...Να το κανει γραναζι..Ακριβως αυτου του πλουτισμου...!!
    Τωρα...
    Θα καταλαβες, για ποιο λογο οι Αρχαιοι..Και μονο αυτοι...Ησαν μορφωμενοι...
    Διοτι ακριβως η εκμεταλλευση του πλουτου που ειχαν...Τους αφησε χρονο, για να μπορουν να προβληματιζονται...
    Και να αναζητουν τις απαντησεις, στην μορφωση...!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιατί και τρέξιμο που λες για το ψωμάκι δεν είναι μια κάποια μόρφωση;Το σχολείο της ζωής που λένε...

      Διαγραφή
    2. Eφ οσων σ ωφελει...Πολυ καλο ειναι...
      Αλλα..
      Οι περισσοτεροι,δεν ωφελουνται ετσι...!!
      Εμενα η γνωμη μου ειναι..
      Στις ηλικιες απο 6 εως 14 χρονων...Να διδονται αποκλειστικως γενικες γνωσεις, και η εκπαιδευση αυτη να ειναι υποχρεωτικη...
      Απο 14 μεχρι16 να γινεται ο σωστος επαγγελματικος προσανατολισμος, να γνωρισουν οι μαθητες, ολα τα επαγγελματα, στον τοπο που ασκουνται...
      Και απο 16μεχρι 19 να γινεται κολλεγιο δεξιοτητων, με τους βαθμους του οποιου, θα πανε οι μαθητες, στην αντιστοιχη Πανεπιστημιακη σχολη...
      Δεν μπορει με ενα γραφτο...Να γινεται καποιος επιστημονας...!!
      Ουτε και να θεωρειται αποτυχια ζωης...Να μην μπει καποιος στο Πανεπιστημιο...!!
      Δυστυχως ομως..Το ισχυον συστημα "βολευει" πολυ κοσμο...
      Γονεις, μαθητες,φροντιστες,καθηγητες,παπαδες...
      Οι οποιοι και το υπερασπιζονται, μεχρι θανατου...
      Δικου μας...!!
      Τοσο..Που αμφιβαλλω,αν κατα την..Δευτερα Παρουσια...Θα διορθωθει κατι...!!

      Διαγραφή
    3. Πολύ σωστά αυτά που λες, αλλά και γω πιστεύω ότι τίποτα δεν θα αλλάξει. Τόση παραπαιδεία πως θα τραφεί;Και η επιλογή της σχολής;Δεν βαριέσαι, όπου περάσουμε...δεν είναι έτσι όμως. Ο δρόμος πρέπει να διαλεχτεί προσεκτικά και χρέος του σχολείου να τον δείξει στα παιδιά.
      Για αυτό επιμένω στην προσωπική αναζήτηση.

      Έχω δει ανθρώπους να προοδεύουν με ένα απολυτήριο λυκείου και πτυχιούχους να εγκλωβίζονται στην ιδέα του πτυχίου και να αποτυγχάνουν. Έχω δει ανθρώπους αμόρφωτους να με μαγεύουν με τον λόγο τους και μορφωμένους να μην ξέρουν να μιλήσουν.
      Δεν λέω ότι είναι ο κανόνας, ούτε η εξαίρεση αλλά συμβαίνει. Πρέπει επιτέλους και οι γονείς να πάψουν να είναι περήφανοι για τις γνώσεις που αποκτούν τα παιδιά τους, αλλά για τις γνώσεις που κατακτούν. Από την άλλη όλο αυτό μου μοιάζει λίγο επιστημονική φαντασία.
      Και ο κόσμος δύσκολα αλλάζει.

      Διαγραφή
  2. Απαιτήστε τα. Η ζωή κερδίζεται στο δρόμο και ο δρόμος είναι η αληθινή ζωή.
    Απλά συμφωνώ .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και τον δρόμο τον έχουμε φάει με το κουτάλι και δεν μασάμε.

      Διαγραφή
  3. Συμπτωματικά, πριν από λίγο σε μια ομήγυρη ήταν ένας φοιτητής της ΑΣΟΕΕ, ο οποίος είπε ότι η λύση για το Δημόσιο είναι η άρση της μονιμότητας. Του επισήμανα ότι αν δεν ξεριζωθούν οι πελατειακές σχέσεις, θα έχουμε μια νέα Πλατεία Κλαυθμώνος.
    "Τι είναι αυτό;" με ρώτησε έκπληκτος.
    Πάνω από όλα, τα νέα παιδιά δεν ξέρουν καθόλου Ιστορία και δεν ενδιαφέρονται κιόλας. Ελληνικά δεν ξέρουν, να κλίνουν τριτόκλιτα δεν ξέρουν και γενικώς έχουν μαύρα μεσάνυχτα!
    Αυτό κατάφερε η 30ετία ΠΑΣΟΚ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάπως έτσι έγραψα το παραπάνω κείμενο, από μια συζήτηση με κάποιον που δεν γνώριζε την ύπαρξη του Ελληνικού εμφύλιου.
      Όμως νομίζω ότι ότι σε αυτά που συζητάμε δεν φταίει μόνο η 30ετία πασοκ. Έχει ένα μερίδιο φυσικά αλλά ας πούμε εσύ το περιστατικό στην πλατεία Κλαυθμώνος από το σχολείο το ξέρεις; ή ότι γνώσεις έχεις για τον εμφύλιο; προφανώς το αναζήτησες μόνος σου.
      Για αυτό ας αναλάβουμε όλοι μας την ευθύνη που μας αναλογεί.
      Καλησπέρα.

      Διαγραφή

Σας παρακαλώ πολύ να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες και οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν απο τα όρια της ευπρέπειας. Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις και greeklish, θα αποκλείονται. Ευχαριστώ.

τελευταία άρθρα