Τρίτη, 22 Μαΐου 2012

Παναγιά μου, Παναγιά μου, παρηγόρα την καρδιά μου!

συνέχεια από Μουσικό Γιουροβιζιονικό διάλειμμα

Το 1976, δύο χρόνια μετά την τουρκική εισβολή, μετά από παρότρυνση του Μάνου Χατζιδάκι, η Μαρίζα Κωχ συνθέτει ένα τραγούδι διαμαρτυρίας για την Κύπρο και συμμετέχει στο διαγωνισμό της Eurovision στη Χάγη. Παρά τις απειλές που δέχτηκε για ζωή της, τολμά να ανέβει στην σκηνή και να χαλάσει το πανηγύρι των Ευρωπαίων. Η Τουρκία ως ένδειξη διαμαρτυρίας, δε συμμετείχε εκείνη το χρονιά στο διαγωνισμό.
Το τραγούδι πέρα από τον σκοπό που γράφτηκε και παρουσιάστηκε, από καλλιτεχνικής άποψης, είναι ένα από τα καλύτερα ελληνικά τραγούδια που γράφτηκαν ποτέ και για μένα μακράν η καλύτερη συμμετοχή μας στο φεστιβάλ. Πήρε την 13η θέση.
Όταν έχεις ήθος, πάθος και στόχο μπορείς να σταθείς αξιοπρεπώς και να μεταφέρεις ένα τόσο συγκλονιστικό μήνυμα ακόμα και σε ένα φεστιβάλ της γιουροβίζιον, χωρίς να χάσεις φυσικά ίχνος αξίας. Μια τέτοια συμμετοχή με κάνει εθνικά υπερήφανη.
Και αναρωτιέμαι που είναι όλοι αυτοί οι καλλιτέχνες τώρα που η Ελλάδα δοκιμάζεται από μια άλλη εισβολή, εκ των έσω αυτή τη φορά; Και που είναι γενικά όλος ο καλλιτεχνικός κόσμος τώρα που οι λαοί της Ευρώπης στενάζουν κάτω από μια άλλη μπότα; Γιατί πλέον η τέχνη δεν βρίσκετε κοντά στον κόσμο που πονά και δυστυχεί; Μεγάλο θέμα για μια ειδική ανάρτηση...προσεχώς.
Προς το παρόν απολαύστε την ανατριχιαστική ερμηνεία της Μαρίζας και δώστε προσοχή στους συγκλονιστικούς στίχους.


Κάμπος γεμάτος πορτοκάλια, όι-όι, μάνα μου!
Που πέρα ως πέρα απλώνετ' η ελιά
Γύρω χρυσίζουν τ' ακρογιάλια, όι-όι, μάνα μου!
Και σε θαμπώνει, θαμπώνει η αντηλιά

Στον τόπο αυτό όταν θα πάτε, όι-όι, μάνα μου!
Σκηνές αν δείτε, αν δείτε στη σειρά
Δε θα 'ναι κάμπινγκ για τουρίστες, όι-όι, μάνα μου!
Θα 'ναι μονάχα, μονάχα προσφυγιά

Παναγιά μου, Παναγιά μου, παρηγόρα την καρδιά μου!
Παναγιά μου, Παναγιά μου, παρηγόρα την καρδιά μου!

Κι αν δείτε ερείπια γκρεμισμένα, όι-όι, μάνα μου!
Δεν θα 'ναι απ' άλλες, απ' άλλες εποχές
Από ναπάλμ θα 'ναι καμένα, όι-όι, μάνα μου!
Θα 'ναι τα μύρια χαλάσματα του χτες

Κι αν δείτε γη φρεσκοσκαμμένη, όι-όι, μάνα μου!
Δεν θα 'ναι κάμπος, 'ναι κάμπος καρπερός
Σταυροί θα είναι φυτεμένοι, όι-όι, μάνα μου!
Που τους σαπίζει, σαπίζει ο καιρός

Παναγιά μου, Παναγιά μου, παρηγόρα την καρδιά μου!
Παναγιά μου, Παναγιά μου, παρηγόρα την καρδιά μου!

Στίχοι: Μιχάλης Φωτιάδης
Μουσική: Μαρίζα Κωχ

με καλύτερο ήχο

18 σχόλια:

  1. Πού το ξέθαψες αυτό; Ήμουνα όσο κι η μικρή μου κόρη. Τηλεόραση δεν είχαμε, δεν το ήξερα το άσμα.
    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για αυτό είμεθα εδώ δια να σας θυμίζουμε όμορφα άσματα.
      Η τηλεόραση δεν δείχνει τέτοια βίντεα... προτιμά να δείχνει την Καλόμοιρα.
      Καληνύχτα.

      Διαγραφή
  2. Μαρία, μπορεί τότε να είχαμε την υπέροχη Μαρίζα Κωχ να βγαίνει σε έναν αρκετά αξιόλογο (τότε) διαγωνισμό και να τραγουδάει με θάρρος & πάθος για να εκφράσει τον πόνο & την διαμαρτυρία της για την εισβολή στην Κύπρο, αλλά τώρα έχουμε την μις Μουτσάτσου να τσιρίζει άνευ συναγωνισμού για να διαμαρτυρηθεί για την Ελλάδα ρε φαγκότο: "άι εμ χελίιιιιιν!" κερδίζοντας το πρώτο βραβείο "απαράμιλλης εθνικοφρενοβλαβιότητος"....ε, τι άλλο θέλουμε?? :P

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ ναι ρε συ την ξέχασα αυτή...τα παίρνω πίσω όλα.


      Θα μου επιτρέψεις να πω, επειδή έχω εντρυφήσει ποσώς επί του θέματος, ο διαγωνισμός ούτε τότε δεν είχε κάποιο αξιόλογο επίπεδο. Ήταν και τότε απλά μια γιορτή και τίποτα περισσότερο. Με λίγα πολύ καλά τραγούδια όπως και σήμερα.
      Για του λόγου του αληθές το Νο1 της χρονιάς ήταν αυτό:
      http://www.youtube.com/watch?v=7bKAPVpA46o

      Καλό βράδυ.

      Διαγραφή
    2. ε, τότε μάλλον μου έμειναν στη μνήμη τα λίγα και καλά, με τις ορχήστρες που συνόδευαν τους τραγουδιστές...δεν έχω ασχοληθεί ιδιαίτερα όπως εσύ!

      Διαγραφή
    3. Η κατάργηση της ορχήστρας ήταν ένα μεγάλο πλήγμα στην όποια σοβαρότητα του διαγωνισμού. Όταν θα αρχίσουν και τα πλέι μπακ θα είναι και το τέλος της.

      Διαγραφή
    4. φαντάσου να γίνει στο τέλος φεστιβάλ καραόκε ... :D
      καλό βράδυ κι από μένα!

      Διαγραφή
  3. Πάλι έγραψες με την επιλογή σου .
    Καλή δύναμη για αυτά που έρχονται μετά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ νυχτερινέ μου επισκέπτη.
      Καληνύχτα.

      Διαγραφή
  4. ωραίο τραγούδι... πολύ καλή η Κωχ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. όποτε βλέπω το όνομα σου δεν μπορώ να μην πω...καληνύχτα Παρασκευούλα και φρόνιμη.

      (όσοι βλέπανε του κουτιού τα παραμύθια ξέρουν...)

      Διαγραφή
    2. χαχαχαχα... γιατί;;;;
      Έλα μου.. και το Παρασκευή ... είναι ψευδώνυμο!!!
      χαχαχαχαχα...
      Διάλεξα λάθος όνομα;;;;

      Διαγραφή
    3. σε μια παλιά παιδική σειρά ήταν ένα κοριτσάκι η Παρασκευή και όταν πήγαινε για ύπνο της έλεγε η μαμά της καληνύχτα Παρασκευούλα και φρόνιμη. Δεν το θυμάσαι; Και μου έχει καρφωθεί τόσο στο μυαλό που οπότε ακούω το όνομα αυτό μου έρχεται κατευθείαν να το πω.
      http://www.youtube.com/watch?v=TvMy2KN6hsI

      Διαγραφή
  5. Θα 'μαι η παραφωνία στα σχόλια!
    :-)
    Δε μου άρεσε το τραγούδι της Κωχ.

    Και να σου πω την αλήθεια, ανοίγοντας τη σελίδα νόμιζα ότι θα αναφερόσουν στο παραδοσιακό απ' την Πάτμο "Βάρκα μου μπογιατισμένη" που 'χει τον στίχο "Παναγιά, Παναγιά μου, παρηγόρα την καρδιά μου"...

    Το προτείνω από εκτέλεση Μάρθας Φριντζήλα:
    http://www.youtube.com/watch?v=tGbYub4OaIA

    "Όταν προβάλλεις τη φωκιά και μου κουνάς το χέρι
    μου φαίνεσαι σαν άγγελος με το σπαθί στο χέρι..
    Παναγια μου Παναγιά μου παρηγόρα την καρδιά μου..

    Βλέπω τον κάμπο πράσινο και την καρδιά μου μαύρη
    κι όποιος μου τηνε μαύρισε να απ'το Θεό να το βρει..
    Βάρκα μου μπογιατισμένη,στα καπόνια κρεμασμένη..

    Όποιος γαπήσει ορφανή και την απαρατήσει
    τα παντελόνια που φορεί να πάει να τα ξεσκίσει
    Παναγιά μου Παναγιά μου παρηγόρα,
    τα ξενάκια που ρθαν τώρα..."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ίσως ο στιχουργός να είχε σαν σημείο αναφοράς το συγκεκριμένο τραγούδι.
      Πάντως και Φριντζήλα θεά.
      Καλησπέρα.

      Διαγραφή
  6. Κι αν δείτε ερείπια γκρεμισμένα, όι-όι, μάνα μου!
    Δεν θα 'ναι απ' άλλες, απ' άλλες εποχές
    Από ναπάλμ θα 'ναι καμένα, όι-όι, μάνα μου!
    Θα 'ναι τα μύρια χαλάσματα του χτες


    Κι αν δείτε γη φρεσκοσκαμμένη, όι-όι, μάνα μου!
    Δεν θα 'ναι κάμπος, 'ναι κάμπος καρπερός
    Σταυροί θα είναι φυτεμένοι, όι-όι, μάνα μου!
    Που τους σαπίζει, σαπίζει ο καιρός


    ---------------------

    Όλα μα όλα ειπώθηκαν σε μερικές αράδες ψυχής...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ανατριχιαστικό ε; το νιώθεις σαν να το έζησες.

      Διαγραφή

Σας παρακαλώ πολύ να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες και οι σχολιασμοί σας να μη ξεφεύγουν απο τα όρια της ευπρέπειας. Σχόλια τα οποία περιέχουν ύβρεις και greeklish, θα αποκλείονται. Ευχαριστώ.

τελευταία άρθρα